| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Thomas Klausen Beboer
Indmeldt: 04. jan 2009 Indlæg: 76 Geografisk sted: midtfyn
|
Skrevet: 10.jan 16:48 2009 Emne: esse med 2 kammeret bælg |
|
|
hej jeg er gået igang med at lave en 2 kammet bælg jeg er nu støt ind i et ******* **** problem jeg ved ikke hvor meget vært kammer åbner jeg bygger den som Freddy også laver
nogen der kan hjælpe? _________________ Mvh
Thomas klausen
_______________________________________ |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
GråUlv Kriger

Indmeldt: 01. sep 2007 Indlæg: 296 Geografisk sted: 2200 København N
|
Skrevet: 11.jan 14:30 2009 Emne: |
|
|
Har du en henvisning til en tegning ? _________________ Må dine guder være med dig og dine, og din husstand være frugtbar. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas Klausen Beboer
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
GråUlv Kriger

|
Skrevet: 11.jan 22:29 2009 Emne: |
|
|
Det er jo bare en pdf fil, den åbner man da bare direkte.
Nå men tilbage til emnet. Så vidt jeg kan se på billedet af bælgen på http://www.vikingesmed.dk/infusions/hsgallery_panel/photogallery.php?album_id=4&rowstart=12 , skal bagkanten kunne løftes ca halvdelen af længden, hvilket vil sige ca 40 cm.
Jeg ved ikke om det hjælper, men hvis det ikke lige var det du manglede viden om, så prøv at spørge igen  _________________ Må dine guder være med dig og dine, og din husstand være frugtbar. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas Klausen Beboer
|
Skrevet: 11.jan 22:57 2009 Emne: |
|
|
det var den viden jeg søgte.
hmm det lidt noget l**t da min halve ko så er for lile og ikke kan bruges til så meget andet
nå men tak for det _________________ Mvh
Thomas klausen
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Sløjdlæreren af Kindir

Indmeldt: 29. nov 2004 Indlæg: 1854 Geografisk sted: Aalborg
|
Skrevet: 12.jan 00:24 2009 Emne: |
|
|
Hej Thomas, nu ved jeg jo ikke lige hvor meget du mangler, men det kan sagtens lade sig gøre at lave en lufttæt syning. Så kan du måske bedre få det til at slå til. Kontaktlim, det er vejen frem. _________________ Ti stille !!! Din....#"€%%#&&/€? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas Klausen Beboer
|
Skrevet: 12.jan 00:34 2009 Emne: |
|
|
okay jeg venter på at træet kommer hjem da det skal forbi et høvlerig først det skal jo holde i lang tid så det bliver lavet i eg vis bægen skal åbne mere end blot 30 cm bliver jeg nød til om ikke andet at købe et stykke mere og så kan jeg lige så godt købe et der er stort nok til at jeg kan lave det ud af et stykke _________________ Mvh
Thomas klausen
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
GråUlv Kriger

|
Skrevet: 12.jan 18:31 2009 Emne: |
|
|
Held og lykke
Vis billeder ikke  _________________ Må dine guder være med dig og dine, og din husstand være frugtbar. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas Klausen Beboer
|
Skrevet: 17.jan 14:46 2009 Emne: |
|
|
nå jeg er kommet så langt at det hele er nu sat i gang alt har fået den rigtige længde og det hele er tegnet op nu mangler jeg bare at få lavet stiksaven så den kan bruges (der mangler en rulle til klingen) jeg mangler at save de 2 siste plader til bælgen og klosserne der til det laver jeg senere når jeg har været i bygge markedet efter det siste jeg mangler, jeg vil dog lige høre vordan jeg gør min bælg tæt det er et stykke læder der er 1,4 - 1,6 mm og det strækker man jo ikke lige såden er der nogen der har en løsning?? jeg regner med den står klar om ca. 2 uger (så der kan smedes i den) alt udsmøkeningen kommer senere da jeg syntes det skal laves med smedet værktøj _________________ Mvh
Thomas klausen
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
GråUlv Kriger

|
Skrevet: 17.jan 16:02 2009 Emne: |
|
|
Hvor er det du vil strække læderet ?
Du kan gøre det blødere ved at "væde" det, der kan du bruge vand, men så bliver læderet hårdt bagefter.
du kan også bruge et fedtstof, og holde læderet blødt (da jeg var soldat brugte vi noget silikonebaseret til at smøre "arbejdsstøvlerne" for at holde dem bløde).
Håber det giver dig et par ideer. Prøv forslagene på en overskuds stump læder, og forvent at skulle vente/arbejde et stykke tid før læderet bliver blødere.
Held og lykke _________________ Må dine guder være med dig og dine, og din husstand være frugtbar. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas Klausen Beboer
|
Skrevet: 17.jan 16:49 2009 Emne: |
|
|
det har jeg prævet jeg har gjort det med klapperne til bælgen jeg ved nogle strækker deres læder rundet om bælgen for at gøre det tæt _________________ Mvh
Thomas klausen
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas Klausen Beboer
|
Skrevet: 26.jan 23:38 2009 Emne: |
|
|
nå nu begynder bælgen at tage form og da jeg lige er blevet fyret får jeg tid til at lave det hele færdigt inden ret længe. nå jeg har fået lavet den øverste del til bælgen og vis lædert er tørt imorgen laver jeg det siste der. der efter enten låner jeg eller køber en ny stiksav så jeg kan blive færdig inden ugen er omme jeg skal nok tage nogle billeder når jeg har fået savet det ud da bælgen ikke er vær at tage billeder af.
og så vil jeg lige spøre om men havde kopper i vikinge tiden? da jeg ikke kavde andet i forrøret en noget rør af kopper. _________________ Mvh
Thomas klausen
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
GråUlv Kriger

|
Skrevet: 27.jan 05:48 2009 Emne: |
|
|
Om de havde kobber, tjah det ved jeg ikke men jeg tror det er en dårlig ide at bruge det, da det er en ganske god varmeleder. _________________ Må dine guder være med dig og dine, og din husstand være frugtbar. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Maldon Kriger

Indmeldt: 26. apr 2008 Indlæg: 160
|
Skrevet: 27.jan 09:04 2009 Emne: |
|
|
| Citat: | | og så vil jeg lige spøre om men havde kopper i vikinge tiden? |
Ja. _________________ "Kirkegården er fuld af uundværelige mennesker" -Niels Chr. Holmstrøm |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jørgen Max Mosefund - Administrator

Indmeldt: 10. nov 2004 Indlæg: 3039 Geografisk sted: Fredensborg
|
Skrevet: 27.jan 09:09 2009 Emne: |
|
|
Wauw - Jeg er på udebane her, håber ikke jeg falder igennem
Billedet illustrerer et autentisk "blæsebælg-forrør" fra vikingetid, altså ikke kobber men sæbesten eller granit.
Og jo man kendte til kobber i vikingetid men ikke brugt i en esse.
*Se hullet nederst på stenen, blæsebælgen har så ligget godt beskyttet mod varmen, bag den store sten. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|