|
Kindir Kindir har sit eget liv, der ikke kan styres, for hvis det kunne, ville det ikke være Kindir.
|
| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Solvogn Tater
Indmeldt: 16. nov 2004 Indlæg: 19 Geografisk sted: Odense
|
Skrevet: 17.nov 12:00 2004 Emne: Mjødproduktion |
|
|
Hej
Uf, jeg vågnede Søndag morgen, til den forfærdelige forskrækkelse at min vinaballon var tømt for mjød. Så vidt jeg husker var det også en god fest.. He He.
Der kedelige er at jeg ikke længere har noget hjemmebryg til Vintersolhverv, derfor vil jeg høre om der er nogle som kender nogle eller ligger inde med noget dejlig stærk og sød hjemmebrygget mjød, som jeg kan købe 2 liter af?
Den sidsrte udvej er at købe mjød i vinhandlen hvor der er tilsat finsprit som giver den en ussel smag
Til Aar & Fred
Jakob _________________ Må ulvene blive i bjergene og kvinderne i vores senge! |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gæst
|
Skrevet: 17.nov 16:26 2004 Emne: |
|
|
Ja, Jakob, jeg kan desværre ikke hjælpe dig- jeg har en halv flaske mjød liggende i køleskabet, men den har nok ligget for længe.
Jeg plejer at vaske traktorens motor med vodka (det er en rigtig god olieløser - gad vidst hvad den gør ved indvoldene) . Måske skulle jeg prøve at vaske den med mjød i år, det vil i hvert fald give en liflig lugt når den bliver varm.
Nå, men det var noget helt andet jeg ville. Siden du så hurtigt fik gjort kål på mjøden, må den vel være ganske drikkelig. Hvad med at poste opskriften her. Det gælder iøvrigt alle jer mjødbryggende bøvsere. Også bitter opskrifter, glögg og andre flydende herligheder.
Wolfhounds kogebog fortjener en pendant i den våde afdeling.
a.e. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Wolfhound Kriger

Indmeldt: 05. nov 2004 Indlæg: 225 Geografisk sted: Jægerspris / Nordsjælland
|
Skrevet: 17.nov 18:21 2004 Emne: |
|
|
Hør hør
Der går vilde rygter i Storstaden, København, om at nogle Esoteriske Tågehoveder ved navn Holmgængerne foretager nogle hemmelige forsøg udi Mjødbrygning på Amager
Ikke at man har prøvet at smage på det, næh nej, men rygtet er da nået til HornsHerred.
Jeg påtænker at lave mjød og tyk overgæret øl i løbet af foråret, men mangler opskrifter.
Så kom frem, kom frem hvor end i er. _________________ År og Fred
Jesper "Wolfhound" Nielsen
|
 |
Mitzie af Kindir

Indmeldt: 03. nov 2004 Indlæg: 1919 Geografisk sted: Skørping
|
Skrevet: 18.nov 11:59 2004 Emne: |
|
|
Hvad siger loven egentlig om at sælge mjød sådan helt officielt, skal man have en bevilling eller kan man bare sælge det ud af køkkenvinduet? _________________ "No but … Yeah but … No …" |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Asarluhi af Babylon. Gæst
|
Skrevet: 18.nov 14:14 2004 Emne: |
|
|
| Kan ikke forestille mig, at man må sælge spiritus uden tilladelse, men jeg er ikke ekspert ud i den slags jura. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Bo Gæst
|
Skrevet: 18.nov 21:56 2004 Emne: |
|
|
åh. jeg husker fra mine dage i ATVE, at det er noget med at det er lovligt, hvis det er smagsprøver... eller sådan noget
Det er i hvert fald muligt at omgåes loven på dette punkt, på en fuldt lovlig måde. det husker jeg
Kan desværre ikke huske nogen nærmere detaljer, de flyder lidt ud, mellem det at brøle ud i natten, mens hornet løftes, og så at hænge over et åbent toilet hvor foregående aftens indtagelse, afleveres til deponi
Bo |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gæst
|
Skrevet: 18.nov 22:15 2004 Emne: |
|
|
Ja, men så må vi samle en masse smagsprøver til Jacob så han kan brøle igen.
Ellers er den nemmeste måde at omgå det problem, at brygge selv, så kom nu med de opskrifter
a.e. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mjodvitnir Styrmand

Indmeldt: 17. nov 2004 Indlæg: 391 Geografisk sted: Dalmose
|
Skrevet: 19.nov 08:44 2004 Emne: |
|
|
Loven om at brygge og sælge mjød er noget omstændig, men der er god hjælp at hente hos Told & Skat, det er mere eller mindre bare et spørgsmål om at have orden i regnskaberne og betale sine skatter og afgifter til tiden.
Der hvor de relle problemer begynder er når man bagefter skal have kontakt til fødevarekontrollen (eler hvad de efterhånden hedder), de er ikke særligt hjælpsomme (læs forhindrende), så dem fik jeg ikke noget fornuftigt ud af da jeg kontaktede dem for nogle år siden.
Men det jeg fandt ud af var i korte træk at ved brygning skal du have et rum der ikke anvendes til andet, og det skal kunne spules ligesom et mejeri. Ved salg skal du bare have mod på en del regnskabsarbejde og betaling af nogle uhyggelige afgifter.
God fornøjelse...  _________________
Jeg bliver nød til at prøve, ellers ved jeg jo ikke om jeg kan... |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gæst
|
Skrevet: 20.nov 17:58 2004 Emne: |
|
|
Jeg sidder og redigerer i Evald Tang Kristensens sagnsamlinger for at lægge dem ud på Kindir. I dag faldt jeg - meget apropos - over denne korte beretning:
I en Mjødtønde kan der blive en Mjødkalv, naar Tønden staar længe, og der er Mjød i den. Det er en Slaark, og den kan omsider blive levende og blive til en Basilisk. En skal passe paa, naar en slaar en Tønde op, at ikke Basilisken faar én at se, for saa døer det Menneske.
Kristen Frederiksen, Bindslev.
Der er flere af samme skuffe, og de fortæller alle, at hvis man lader mjøden stå for længe, kan der opstå en basilisk i tønden.
Gad vidst hvad fødevarekontrollen ville have sagt til det syn.
Ellers virker det lidt bagvendt, man skulle tro at den fæle basilisk ville dukke op når man havde drukket hele tønden
Men - moralen er vel: lad ikke mjøden stå for længe, det kommer der intet godt ud af.
a.e. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gæst
|
Skrevet: 22.nov 12:25 2004 Emne: |
|
|
| Citat: | Der går vilde rygter i Storstaden, København, om at nogle Esoteriske
Tågehoveder ved navn Holmgængerne foretager nogle hemmelige
forsøg udi Mjødbrygning på Amager |
De esoteriske tågehoveder holder til i Sydhavnen, min ven.
Og jeg er ikke sikker på man får mange smagsprøver med
slige kommentare.
Anyway, Holmgang, som vor mjød så poetisk hedder,
er ikke klar endnu - vort sidste forsøg endte i sand katastrofe
fordi to unavngivne spassere ikke ville høre på undertegnets
klagesang over tilsætning af malurt.
Vi arbejder dog på sagen.
Skal man ud og købe mjød, vil jeg anbefale gammel dansk
mjød fortyndet med 2/3 Elephant bajer (blandt Holmgængere
kaldet Godstoget) som alternativ.
Bedste ønsker om et godt Juleblót
Jannik |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Maria Gæst
|
Skrevet: 22.nov 12:31 2004 Emne: |
|
|
malurt.....
Hehe, det var vel mjød I ville lave?  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gæst
|
Skrevet: 22.nov 12:37 2004 Emne: |
|
|
Som jeg sagde, Maria: "... to unavngivne spassere ...".
Så kan jeg jo bare håbe på at de andre Holmgængere ikke
frekventerer dette Forum, for de har det med at være nær-
tagende.
Jannik |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Wolfhound Kriger

Indmeldt: 05. nov 2004 Indlæg: 225 Geografisk sted: Jægerspris / Nordsjælland
|
Skrevet: 22.nov 21:07 2004 Emne: |
|
|
Sydhavn - Amager, er det ikke lidt samme surdej
Nå godt ord igen, når du ligefrem truer med tørlægning er jeg indstillet på at give dig ret i stort set alt..........
Det der Godstog, kan man ikke skifte det der tynde snabelvand ud med Årgangsøl, den holder pt. 10.4%  _________________ År og Fred
Jesper "Wolfhound" Nielsen
|
 |
Gæst
|
Skrevet: 23.nov 15:19 2004 Emne: |
|
|
Årgangsøllen smager ikke godt ... efter min mening.
Den er trods alt bedre end alm pilsner, da dette nemt
kommer til at smage som mjød & øl og ikke mjødøl,
da pilsneren mangler den søde smag, for at kunne
blande sig med mjøden.
Jannik
"You want a toe? I can get you a toe." |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Strejfer Ny bruger

Indmeldt: 23. nov 2004 Indlæg: 3 Geografisk sted: Kbh
|
Skrevet: 23.nov 22:53 2004 Emne: Re: Mjødproduktion |
|
|
| Jakob Møller skrev: | Hej
Uf, jeg vågnede Søndag morgen, til den forfærdelige forskrækkelse at min vinaballon var tømt for mjød. Så vidt jeg husker var det også en god fest.. He He.
Der kedelige er at jeg ikke længere har noget hjemmebryg til Vintersolhverv, derfor vil jeg høre om der er nogle som kender nogle eller ligger inde med noget dejlig stærk og sød hjemmebrygget mjød, som jeg kan købe 2 liter af?
Den sidsrte udvej er at købe mjød i vinhandlen hvor der er tilsat finsprit som giver den en ussel smag
Til Aar & Fred
Jakob |
Inde ved nørreport lige inden kultorvet ligger der en butik der hedder MacUrth eller noget der hen efter (på venstre side endda).
De sælger noget ret godt mjød......bla. en der hedder Yggdrassil som smager ganske udemærket... Men det hjælper næppe dig i Jylland, så derfor vedlægger jeg et linkhttp://www.mcgrails.dk/ og håber på det virker.
Mvh. Strejfer _________________ Open your eyes dammit.
WE ARE BEING USED!!!.............Now wake up! |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
|