| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Jørgen Max Mosefund - Administrator

Indmeldt: 10. nov 2004 Indlæg: 3039 Geografisk sted: Fredensborg
|
Skrevet: 3.aug 10:20 2008 Emne: |
|
|
| Citat: | Andrea
Den synes jeg sgu lige du slap lidt let omkring, Jørgen.... |
Jeg syntes ellers det var en analogi der var til at "føle" på og vi 2 siger jo iøvrigt næsten det samme.
Engang læste jeg en historie om et kirketårn, hvor præsten i lange tider havde sat nissen op i tårnvinduet, omkring jul.
Sognet får et nyt menighedsråd, der stempler nissen som et hedensk levn og forbyder præsten slige handling.
Det er ikke nemt at være nisse
Martin - Jeg syntes det er spændene at høre om hvad folk gør rundt omkring til blót. Hold dig ikke tilbage, bare fordi du krydser mine grænser  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin M. Styrmand

Indmeldt: 10. sep 2007 Indlæg: 458 Geografisk sted: Salling
|
Skrevet: 3.aug 13:31 2008 Emne: |
|
|
[quote="Jørgen"] | Citat: | Andrea
Martin - Jeg syntes det er spændene at høre om hvad folk gør rundt omkring til blót. Hold dig ikke tilbage, bare fordi du krydser mine grænser  |
Det plejer jeg nu heller ikke at gøre. Jeg bruger overleveringen og den opdeling mellem de forskellige magters lokalisering og funktion som inspiration. Hvis jeg har en fornemmelse af, at det jeg gør er rigtigt gør jeg det - uanset om der er tekstlig belæg for det eller ej. F.eks. hylder jeg gerne Mimer selv om han opfattes som jætte.
k.h.
Martin M. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Røde-Harald Daglejer
Indmeldt: 05. dec 2005 Indlæg: 42 Geografisk sted: Nordsjælland
|
Skrevet: 3.aug 22:46 2008 Emne: |
|
|
På Bornholm har de jo de underjordiske som for mig, at se er i "familie" med nissen.
http://www.underjordiske.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 4.aug 07:23 2008 Emne: |
|
|
Rigtig godt link - Tak for det
Lidt ærgeligt at man ikke kan copy/paste fra sitet, men et sted bliver der skrevet at "krølle-Bøllerne" bor der hvor koncentrationen af gamle gravpladser er størst eller ihvertfald hører de til i de gamle gravhøje og brandpletter.
Der findes den slags sagn over hele landet, på Bornholm er det så Krølle-Bølle banden tilholdsteder, andre steder er det dværge eller smede, på Island alfer.
I brødteksten nævnes iøvrigt at sagnene opstår i jernalderen?
Er det ikke lidt forunderligt at vores nisse er knyttet til bosteder/huse, når de andre folketro-væsener er knyttet til forhistoriske steder (gravpladser)?
Nogen der ligger inde med en forklaring? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Louise Kindirs seje sild

Indmeldt: 14. jan 2005 Indlæg: 3346 Geografisk sted: Als
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 4.aug 10:13 2008 Emne: |
|
|
| Japs, Det er folketroens egen forklaring. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin M. Styrmand

Indmeldt: 10. sep 2007 Indlæg: 458 Geografisk sted: Salling
|
Skrevet: 21.jul 12:08 2010 Emne: |
|
|
Så har jeg fået læst Feilbergs bog om nisser. Spændende læsning. Men jeg stødte sidst i bogen på at man holder torsdag eftermiddag/aften fri især i Norge og Sverige som en slags hedensk "helligdag" Jeg har mød det et par steder før. Er der nogen der ved noget mere om det. Evt hvorlænge man har holdt fast ved det.
Det kunne jo give en rigtig lang weekend, hvis man insisterede på at være mulitireligiøs
kh
Martin M. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
siljevalkyrie Tater

Indmeldt: 31. mar 2008 Indlæg: 32 Geografisk sted: Norge
|
Skrevet: 25.jul 21:22 2010 Emne: |
|
|
Noen etymologer der ute?
I en tideligere posting nevnte man tomten, stedets herre, et annet navn på nisse, bl.a. på svensk.
Henger ordet etymologisk sammen med tomt, dvs et område/jordstykke man kjøper for å bygge et hus på?
Silje |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Einar Onkel rejsende Mac

Indmeldt: 22. maj 2005 Indlæg: 1718 Geografisk sted: Bergen, Norge
|
Skrevet: 27.jul 21:55 2010 Emne: |
|
|
| Martin M. skrev: | Så har jeg fået læst Feilbergs bog om nisser. Spændende læsning. Men jeg stødte sidst i bogen på at man holder torsdag eftermiddag/aften fri især i Norge og Sverige som en slags hedensk "helligdag" Jeg har mød det et par steder før. Er der nogen der ved noget mere om det. Evt hvorlænge man har holdt fast ved det.
Det kunne jo give en rigtig lang weekend, hvis man insisterede på at være mulitireligiøs
kh
Martin M. |
Hej Martin,
Det er interessant at du nævner torsdag som en speciel dag.
Da jeg var lille (og sikkert mange år inden også) holdt butikker og banker, der ellers ikke måtte holde åbent ret længe, langåbent på torsdag. Så med det i minde, var min første tanke at Torsdag slet ikke kan have været nogen "helligdag".
Så kom jeg til at tænke på raspeballer, en vest-og syd-norsk madræt man traditionelt spiser på enten torsdag, eller søndag. Torsdag er dog mest vanlig, og det får mig til at tænke, at der må da have været noget specielt med torsdag, der har gjort det til en dag der fortjener en ekstra god middag.
Måske er der andre der ved mere? _________________ "There will be no peace until they love their children more than they hate us."
- Golda Meir |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|