Kindir Forum Indeks Kindir
Kindir har sit eget liv, der ikke kan styres, for hvis det kunne, ville det ikke være Kindir.

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Havamal, vers 72
Gå til side Forrige  1, 2, 3

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Kindir Forum Indeks -> KERNEBEGREBER OG ETIK I ASATROEN
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Kvaser
Enfant terrible

Indmeldt: 09. aug 2007
Geografisk sted: Djursland

IndlægSkrevet: 18.maj 17:58 2010    Emne: Besvar, med citat

Den er der også i Þrymskviða 16, hvor Loke siger at Tor skal klædes ud som Freja . . . Gad vide om der er nogle sagaer, der omtaler fænomenet?

Det er jo yderst interessant, at det er når Tor skal imitere Freja, at han får nøgler på -hun er jo húsfreyja og har en central placering (Snorre påstår det er fra hende at ordet 'hustru' stammer) i både kult og samfund. Og når bedstemor får dem på i Rigsþula, er det måske i egenskab af at være 'vølve' eller 'den kloge gamle kone', whatever -en kvindelig skikkelse med ælde, patina og super-powers? . . . Det passer måske på hende 'vølven' i grav 4 . . .
bækur han lesi,
þær er giórdu gumnar spakir
oc kendu frodleik firdum.
þviat á fornum bokum
stendur til flestra hluta
Radafióld Ritin.

Hugsvinnsmál 55/56
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ambervoice
Jonathan Livingston Havelåge

Indmeldt: 04. jan 2007
Geografisk sted: Det Høje Nord

IndlægSkrevet: 18.maj 18:49 2010    Emne: Besvar, med citat

Allright. Det var ikke fordi spørgsmålet referede til hende turbofeministen, det er mere fordi jeg tænkte om der var en forskel på kvindens status før ægteskabet versus efter....
Tilbage til toppen
Vanadisdottir
Kindir Vølve

Indmeldt: 28. aug 2005
Geografisk sted: Sønderjylland

IndlægSkrevet: 18.maj 19:28 2010    Emne: Besvar, med citat

Det er ikke bedstemor der får nøglerne, det er den nye, unge kone der hentes til gården, der er nøglebehængt....
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Vanadisdottir
Kindir Vølve

IndlægSkrevet: 18.maj 19:35 2010    Emne: Besvar, med citat

yup, i vers 16, dog ikke specifikt bælte, men hængende nøgler (øv)
Tilbage til toppen
Ambervoice

IndlægSkrevet: 19.maj 08:24 2010    Emne: Besvar, med citat

Altså, jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge helt sammen. Jeg tænker på islandske love og sagaer og den slags, hvor ethvert angreb på familieenheden var en ganske alvorlig affære. Hvordan hænger det sammen med, at man kunne "røve" sin kone og løbe væk med hende?
Er det kun fra Udengårds man kan røve koner/indgå ægteskab? Sorry, jeg er bare ikke helt med...
Tilbage til toppen
Ambervoice

IndlægSkrevet: 19.maj 08:25 2010    Emne: Besvar, med citat

Måske ligger der noget rituaelt identitetsforandrende/forankrende i det med de nøgler- så snart damen har fået dem, er hun fuldgyldigt fruen i stuen og dermed af en helt anden status end før?
Tilbage til toppen
Kvaser
Enfant terrible

IndlægSkrevet: 19.maj 10:51 2010    Emne: Besvar, med citat

Andrea,

Det her:

Citat:
Jeg tænker på islandske love og sagaer og den slags, hvor ethvert angreb på familieenheden var en ganske alvorlig affære. Hvordan hænger det sammen med, at man kunne "røve" sin kone og løbe væk med hende?
Er det kun fra Udengårds man kan røve koner/indgå ægteskab? Sorry, jeg er bare ikke helt med...

er altså blevet besvaret i den tekst fra Jochens, jeg postede ovenfor. Prøv at genlæse den.

Med hensyn til dette:

Citat:
Måske ligger der noget rituaelt identitetsforandrende/forankrende i det med de nøgler- så snart damen har fået dem, er hun fuldgyldigt fruen i stuen og dermed af en helt anden status end før?

Det ser der jo ud til at gøre (særligt nu, hvor vi har fået styr på, at det er den unge pige og ikke bedstemor, der får nøglerne) i litteraturen . . . men så alligevel, for i Trymskvadet er det jo før Tor bliver gift, at de hænger nøgler på ham, så han ligner en kvinde!

Og det hænger heller ikke helt sammen med fundene. Hvis det kun er noget i retning af 5-6 % (mener jeg), der har disse nøgler, så er der jo ikke tale om et udbredt fænomen, og dermed heller ikke et overgangsrite for kvinder -som sådan. Til gengæld peger litteraturens brug af nøglerne -i hvert fald eddadigtenes- på, at det netop er nogle meget specielle kvinder -centrale kvindelige figurer i kulten- som har gået med disse nøgler. Det er jo for at ligne Freja at Tor skal have dem på. Hun er generelt i litteraturen det mytologiske billede på den kvindelige kultfigur. Det samme kan gøre sig gældende for Karls kvinde i Rigstula.
bækur han lesi,
þviat á fornum bokum
Radafióld Ritin.

Hugsvinnsmál 55/56
Tilbage til toppen
Vanadisdottir
Kindir Vølve

IndlægSkrevet: 19.maj 15:45 2010    Emne: Besvar, med citat

Eller også får den "nye" husfrue, nøglerne af den gamle husfrue... Således går de i arv nøglen til huset følger husfruen og ikke personen. Der er godtnok liiige den der med, at de får nøglerne på, inden ægteskabets indgåelse, men kan det hænge sammen med, at der egentlig ikke har været et ritual, når de ankom til gården, var de husfruen? Og hvordan er det nu med grágás, der er der et eller andet om, at når en kvinde havde båret nøgler i 3 eller 5 år, var hun at anse som gift....
Tilbage til toppen
Ambervoice

IndlægSkrevet: 19.maj 20:35 2010    Emne: Besvar, med citat

Det tyder jo på, at nøglerne på en eller anden måde må have spillet en (rituel, symbolsk eller psykologisk) rolle i forbindelse med bryllupsritualet?

Jeg tæntke faktisk på det, sidste jeg viede et par... at jeg gerne ville indarbejde nøglerne i ritualet... men jeg kom fra det igen. Har I nogle bud på hvordan det kunne gøres? om det kunne/burde/skulle gøres?
Hvad betyder det, at bære nøglerne? Er man så den der bestemmer?
Tilbage til toppen
Ambervoice

IndlægSkrevet: 19.maj 20:47 2010    Emne: Besvar, med citat

Citat:
Kaufehe er sandsynligvis ikke den tidligste form for germansk bryllupstradition. Tyske historikere har hypotetiseret over, at måske engang i fordums tid, blandt germanske stammer, var forplantningsakten drevet af mandlig seksuel aggresion mod kvinden. Derfor er det muligt at forgængeren for det traditionelle 'ægteskab gennem køb' var et 'ægteskab gennem fangst (Raubehe). I de lange perioder med vandringer og krig har mændene uden tvivl voldtaget kvinder og anvendt andre former for vold, for at tilkæmpe sig adgang til kvinder, og etablere forbindelser udenfor ægteskabet.

Sådan som jeg læser det (både første gang og anden gang) postuleres det, at tidlig germansk bryllupstradition handlede om røve/stjæle/tage kvinden- hvilket jeg, stadig, finder lidt mærkeligt i forhold til freden mellem de forskellige familier og stammer.
Men måske er det fordi vi, som moderne mennesker, ser tyveriet som en psykologisk krænkelse eller lignende....?

Citat:
Oprindelsen og betydningen af det norrøne ord brúðhlaup (bryllup) er stadig under debat, men en mulig tolkning peger på billedet af en ung kvinde, der flygter. Elementerne i ordet, brúðr (brud) og (h)laup (løbe, springe), antyder et element af vold i ægteskabets oprindelse. Under deres ekspeditioner til udlandet tog vikingerne ofte kvinder med vold og bragte dem med sig tilbage som koner. Enkelte fortsatte faktisk denne praksis efter de havde bosat sig i Island, hvorfor man langt op i middelalderen lavede love mod at røve hinandens kvinder under krige og andre voldshandlinger.

Stadig.... forekommer det mig mærkeligt, at det at stjæle kvinder og stjæle køer skulle kunne sidestilles. For det betyder jo, at kvinder I SELVE familieinstitutionen hverken var i sikkerhed eller respekteret. Hvilket jeg synes er mærkelig i forhold til at der f.eks fandtes kvindelige købmænd, kvindelige kultforretere (spekulerer jeg lige) ect.

Sorry hvis jeg bare ikke fatter det- jeg synes bare det er rimelig centralt, at "tyske historiskere" mener at den ægteskabelige union skulle være drevet af, og defineret, af den mandlige aggresion.
Crazy stuff....
Tilbage til toppen
Kvaser
Enfant terrible

IndlægSkrevet: 19.maj 21:13 2010    Emne: Besvar, med citat

Ambervoice skrev:

Sådan som jeg læser det (både første gang og anden gang) postuleres det, at tidlig germansk bryllupstradition handlede om røve/stjæle/tage kvinden- hvilket jeg, stadig, finder lidt mærkeligt i forhold til freden mellem de forskellige familier og stammer.
Men måske er det fordi vi, som moderne mennesker, ser tyveriet som en psykologisk krænkelse eller lignende....?

Der postuleres ikke. Hun har både sine hjemler, sine gendrivelser, sine styrkemarkører, sine rygdækninger og sine belæg i orden, så det er et almindeligt argument: http://petererikstrup.dk/itu/wp-content/uploads/Toulmin-Argumentationsmodel.jpg

Jeg ved ikke, hvad du mener med 'freden mellem de forskellige familier og stammer' . . . Det er jo netop ikke i fredssituationer, man har foretaget den slags. I fredssituationer har man -som jeg også tidligere har refereret fra Jochens- handlet om giftemål.

Citat:

Stadig.... forekommer det mig mærkeligt, at det at stjæle kvinder og stjæle køer skulle kunne sidestilles. For det betyder jo, at kvinder I SELVE familieinstitutionen hverken var i sikkerhed eller respekteret. Hvilket jeg synes er mærkelig i forhold til at der f.eks fandtes kvindelige købmænd, kvindelige kultforretere (spekulerer jeg lige) ect.

Det kan da godt være, du synes det er mærkeligt, men ikke desto mindre lader det til, at være tilfældet. Særligt når det nu var sådan at man lavede love mod at røve hinandens kvinder langt op i middelalderen --for det var nemlig et problem så længe. Hele dette mønster stemmer også godt overens med at langt over 80 % af Islands, Færøernes, Orkneyernes og Shetlandsøernes kvindelige befolkning har genetiske rødder i de britiske øer, mens langt størstedelen af mændene har genetiske rødder i Skandinavien. Det var sådan man skaffede sig en kone og en gård i 7-8-900 og 1000-tallet: en tur til England eller Irland, og så videre til en ø i Atlanten. Ganske enkelt.

Citat:

Sorry hvis jeg bare ikke fatter det- jeg synes bare det er rimelig centralt, at "tyske historiskere" mener at den ægteskabelige union skulle være drevet af, og defineret, af den mandlige aggresion.
Crazy stuff....

Næh, egentlig er det ikke særligt crazy. Det er en meget udbredt skik blandt mennesker, som -hvilket jeg også har nævnt tidligere- blandt andet findes udbredt blandt indianske stammer i Nord- og Sydamerika, men også i Afrika, Asien, Mikro- og Makronesien. Det har altid været vildt udbredt blandt mongolske folkeslag i Sibirien, og var årsag til at Dzhengis Khan kunne sprede sine gener over størstedelen af den moderne centralasiatiske befolkning: han tog sine fjenders koner som sine egne koner/konkubiner og fik børn med dem.

Og så finder man i øvrigt tonsvis af eksempler i litteraturen -tænkt bare på de mest åbenlyse med jætterne, der konstant søger at stjæle gudernes kvinder.
bækur han lesi,
þviat á fornum bokum
Radafióld Ritin.

Hugsvinnsmál 55/56
Tilbage til toppen
Odd
Modd - Administrator

Indmeldt: 14. nov 2005
Geografisk sted: Lidt under Vorre.

IndlægSkrevet: 19.maj 23:57 2010    Emne: Besvar, med citat

Mangel på koner sendte vikinger på langfart

Fra nyeste Illustrerede Videnskab:
http://illvid.dk/kultur-historie/fortidens-civilisationer/mangel-paa-koner-sendte-vikinger-paa-langfart

(Ha! Endelig fandt jeg ud af hvor Mathias får sin viden fra. - Ha!)
Cool

/Odd
Kvaser
Enfant terrible

IndlægSkrevet: 20.maj 11:19 2010    Emne: Besvar, med citat

Pokkers, jeg er afsløret Razz
bækur han lesi,
þviat á fornum bokum
Radafióld Ritin.

Hugsvinnsmál 55/56
Tilbage til toppen
Ambervoice

IndlægSkrevet: 20.maj 14:34 2010    Emne: Besvar, med citat

Tak for informationerne, Mathias.

Jeg har tænkt over noget.
Jeg synes ikke at argumentet "fordi der var love imod det- må fænomenet have været omfattende" egentlig er så godt endda. Rent historisk er det vel noget af et syvmileskridt at tage? Jeg mener, vi har også love mod pædofili, men det betyder jo ikke nødvendigvis at pædofili i dag forekommer mere end det gjorde for 200 år siden.
Måske var der love imod kvinderøveriet NETOP fordi det blev anset som noget meget grænseoverskridende?

Det er den ene ting.
Den anden er min (muligvis/muligvis ikke moderne) afstand til fænomenet.
Jeg misforstod det der med, at det kun var i krigstid man røvede konerne (gjorde jeg ikke? Eller siger de tyske forskere at det også foregik i fredstid?).
Jeg kan sagtens følge, at de drog til andre lande og tog sig nogle koner, jeg er også klar over befolkningssammensætningen på Fæerøerne og den almindelige forplantningstradition på f.eks Grønland (hvor sømænd bliver inviteret til at sove med konen) MEN- det forekommer mig bare, at der er stor forskel fra dette og så til at røve naboens datter (altså; ægteskab ved røveri fremfor ægteskab ved handel)
Jeg forstår stadig ikke hvordan dette kunne forekomme uden at underminere samfundsstruktur og fred.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Kindir Forum Indeks -> KERNEBEGREBER OG ETIK I ASATROEN Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3
Side 3 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum