|
Kindir Kindir har sit eget liv, der ikke kan styres, for hvis det kunne, ville det ikke være Kindir.
|
| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Heimulf Høvding
Indmeldt: 11. feb 2008 Indlæg: 549 Geografisk sted: Kbh´s vestegn
|
Skrevet: 19.feb 09:00 2010 Emne: Havamal, vers 72 |
|
|
Jeg skal være far.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på på vers 72 i Havamal.
Jeg synes at det, på flere måder, er et ret interessant vers.
En Sön er bedre,
om end sent han fødes,
naar Faderens Liv er ledet.
Sjælden Bavtastene
ved Vejen stå,
når ej Frænde dem rejser for Frænde.
Oversættelsen er kopieret fra Allan Daugaards hjemmeside.
Måske kan de af jer som er stærkere end jeg er hvad angår både sprog og værdier "fra dengang", være en hjælp.
| Citat: | En Sön er bedre,
om end sent han fødes |
Bedre end hvad? Menes der bedre end ingen søn, bedre end en datter eller måske bedre end begge dele?
Jeg mener; man hører tit at "da de kristne kom bombede de kvinderne tilbage til kødgryderne" osv, men hvis der blandt vores før-kristne forfædre var så skide stor ligestilling og/eller ligeværd skulle der så ikke have stået "Et barn er bedre om end sent det fødes"?
Eller jumper jeg the gun, fordi der i virkeligheden bare menes at det var sønnerne som havde den tjans at rejse mindesten?
| Citat: | | naar Faderens Liv er ledet. |
.. farmand/hankønnet i fokus igen. Det er ham som skal huskes.
| Citat: | Sjælden Bavtastene
ved Vejen stå,
når ej Frænde dem rejser for Frænde. |
Dækker ordet frænde både ven og familie?
Sidst men ikke mindst: Kan vers 72 oversættes til: "Hvis du som mand vil huskes, så få en søn."?
Jeg ved godt at vi har runesten, som f. eks. Gorm den gamles sten over sin kvinde Thyra, hvor kvinder mindes. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jørgen Max Mosefund - Administrator

Indmeldt: 10. nov 2004 Indlæg: 3041 Geografisk sted: Fredensborg
|
Skrevet: 19.feb 09:54 2010 Emne: |
|
|
| Vi har sten rejst af kvinder som minde over mand. Så alle kan vil i princippet rejse en sten. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kvaser Enfant terrible
Indmeldt: 09. aug 2007 Indlæg: 272 Geografisk sted: Djursland
|
Skrevet: 19.feb 10:00 2010 Emne: Re: Havamal, vers 72 |
|
|
Så længe vi har kendt arverækkefølger i Norden, har den primære arvtager været en mand.
Når der står at en søn er bedre er det rimeligt at gå ud fra, at der menes at det er det bedste, du kan få, for han kan alle de ting, der skal til for at bevare ejendommen i familien: slås for den, bygge på den, arve den når du dør.
Den islandske arverækkefølge i 1200-tallet (altså samtidig med digtet) gik således:
1: søn
2: hvis der ingen søn var, arvede datteren
3: hvis der ingen sønner eller døtre var, arvede faderen
4: hvis der ingen sønner eller døtre var, og der heller ingen fader var, arvede faderens bror
5: og så kommer moderen
6: og hvis der ikke var nogen sønner, døtre, far, farbror eller mor, så arver faderens søster
7: og så kommer moderens bror
8: moderens søster
osv. osv.
Som du kan se er det en arverækkefølge der favoriserer mænd.
Stednavnematerialet -som jo er før vi har skriftlige kilder- viser en generel tendens til at det er mænd, der har arvet jord, for stednavne der knytter sig til nedarvet jord, indeholder næsten altid et mandsnavn.
Med hensyn til mindesten:
Af runestensmaterialet fra hele perioden, er det 1/4, der har noget med kvinder at gøre -altså som enten nævner kvinder, er rejst af kvinder eller er rejst over kvinder. Resten er mænd. Sjovt nok er mange af de sten som har noget med kvinder at gøre, knyttet til retten til jord -altså stenen har ligesom været rejst for at understrege en eller anden kvindes ret til noget jord. Dette tyder jo nok på, at kvinder som har arvet dengang, har haft brug for at understrege at det faktisk var deres jord.
Med hensyn til digtet:
Hávamál er skrev af mænd til mænd. Det er nok derfor, der er så megen fokus på manden -det er et læredigt for manden. _________________ Alsnotur madur,
ef iþrotter nema vill
oc vel margt vita,
bækur han lesi,
þær er giórdu gumnar spakir
oc kendu frodleik firdum.
þviat á fornum bokum
stendur til flestra hluta
Radafióld Ritin.
Hugsvinnsmál 55/56 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Heimulf Høvding
|
Skrevet: 19.feb 10:09 2010 Emne: |
|
|
Super godt svar.
Tak, Mathias
Sønner var/er altså et hit.
Der kan selvfølgelig være noget om det der med at det er af mænd for mænd. Ellers ville vers 84 sgu også være svært at forklare. Gad vide hvordan man som asatro kvinde forholder sig til disse dele af Havamal. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Vanadisdottir Kindir Vølve

Indmeldt: 28. aug 2005 Indlæg: 3206 Geografisk sted: Sønderjylland
|
Skrevet: 19.feb 11:13 2010 Emne: |
|
|
Vers 84 har jeg intet problem med overhovedet. Odin er sur, Odin har fået en gang narrefisse, og så kommer dette bedske vers mod kvinden. Senere, i vers 91, skriver han jo netop, at mænd ikke er en skid bedre selv, når det drejer sig om at få kvindens gunst.... _________________ Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt. Det ses tydeligt alle steder.
Megi sólin skína á þig og þína og megi vættirnir létta ykkar veg.
Gudrun Victoria |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Heimulf Høvding
|
Skrevet: 19.feb 11:26 2010 Emne: |
|
|
Victoria:
| Citat: | | Odin er sur, Odin har fået en gang narrefisse, og så kommer dette bedske vers mod kvinden. |
HA HA
Sejt!
Det var sgu da en tolkning som man kunne fatte
Udemærket ..
Victoria:
| Citat: | | i vers 91, skriver han jo netop, at mænd ikke er en skid bedre selv, når det drejer sig om at få kvindens gunst.... |
Ja, det er rigtigt.
It takes one to know one. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Henrik Havmand

Indmeldt: 14. apr 2006 Indlæg: 603 Geografisk sted: Lemvig
|
Skrevet: 21.feb 20:03 2010 Emne: |
|
|
Lige ind til benet Victoria
Tillykke Heimulf, det er for mig det største og bedste i livet.
Glemmer aldrig da ungerne kom til verden, og børn er for mig livets salt |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 22.feb 18:01 2010 Emne: |
|
|
Mathias - Hvis den Goody du kaster ud her holder vand ...
| Citat: | Den islandske arverækkefølge i 1200-tallet (altså samtidig med digtet) gik således:
1: søn
2: hvis der ingen søn var, arvede datteren
3: hvis der ingen sønner eller døtre var, arvede faderen
4: hvis der ingen sønner eller døtre var, og der heller ingen fader var, arvede faderens bror
5: og så kommer moderen
6: og hvis der ikke var nogen sønner, døtre, far, farbror eller mor, så arver faderens søster
7: og så kommer moderens bror
8: moderens søster
osv. osv. |
... Med din datering ca. 1200. Så...
Arve-retten er noget af det mest grund-liggende i et samfund og spores ofte generationer bagud. Tænk på at arve-retten til den danske trone, først er i kvinders favør så sent som, i dag...
Det er et lidt skræmmende perspektiv - Kan vi tillade at bruge det islandske arve-system og overføre det på en samtidig øst-nordisk kultur ? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 22.feb 19:41 2010 Emne: |
|
|
Jeg har kigget lidt i Lov og Landskab, Annette Hoff;
Samtlige lovbøger har medtaget kirkens krav om, at ingen børn kunne arve, medmindre de var døbt
Lov-bøger i denne sammenhæng er Jydske lov og Sjællandske ditto og såmænd også et Skåne-program.
Altså - Samtidige kilder til Islandsk arve-ret viser et direkte angreb på den hedenske arve-ret eller en kristen godkendelse af samme ? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Heimulf Høvding
|
Skrevet: 23.feb 07:54 2010 Emne: |
|
|
Henrik:
| Citat: | Tillykke Heimulf, det er for mig det største og bedste i livet.
Glemmer aldrig da ungerne kom til verden, og børn er for mig livets salt |
Mange tak, Henrik
Ja - jeg har aldrig været i tvivl om hvorvidt jeg skulle have børn. Det er dog alligevel lettere skræmmende og surrealistisk at de er lige om hjørnet  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Knudsdatter Tater
Indmeldt: 24. aug 2009 Indlæg: 14 Geografisk sted: Herning
|
Skrevet: 4.apr 12:50 2010 Emne: |
|
|
Tillykke Heimluf!
Nøj, jeg skal på kildejagt, men jeg vover mig på en genfortælling af noget, jeg lige har læst. Og jeg har læst så meget de sidste par dage, at jeg er foret vild i kilderne. Regner dog med at få styr på dem engang.
Jeg skulle finde noget omkring ægteskab og fandt noget om kvindens plads/ret/værd osv. førkristentid og efterkristentid, og den der lov abbeden Adamnan indførte i ca. 696 e.kr. (i skotland, jaaah) om at kvinder ikke længere måtte betræde slagmarken med våben. Den kom også til Danmark på et tidspunkt.
Men here goes, måske andre har læst det også?
Noget med arverækkefølgen, og den var før 1200, det er jeg helt sikker på!
Hvad kvinden ejede var hendes, kun døtre og svigerdøtre var dem, som arvede hende - ikke hendes mand og ikke hendes sønner (men der er nok ikke tale om en trone).
Prisen for et dræbt barn var også den samme, om det var en søn eller datter, men var datteren gravid var prisen x1,5.
Hvad en søn er værd for en fader i forhold til en pige er vel viderførelse af gården, da pigen jo flyttede ind i sin brudgoms gård. Men hun tog ikke hans navn (blev reduceret til hans ejendel ved at få stillingen "frue" og navn Fru bankdirektør Hans Jørgensen).
Men der findes uden tvivl gamle ordsprog og overleveringer om kvinder fra før de bare blev reduceret til hysteriske kvindemennesker, hvis ikke de var enige med fatter. En Islandsk veninde af mine mente, at jeg skulle tage med hende til Island for at finde min gom, for der oppe var mænd ikke bange for stærke kvinder Men mon det kan tolkes som at kristendommens tag (og forståelse af kvindekønnets plads/værd osv.) ikke har vundet ligeså meget indpas som i Danmark?
Vi læste en saga fra Island, da jeg gik på et Dansk kursus, og flere var rystet over, at en kvinde i den tid kunne slippe godt fra at køre mændene i sin familie (inkl svigerbror) med så hård hånd (kagerulle og stegepande), for hvad man læste af samtidige fortællinger om kvinden i Danmark, ja så gjaldt tommelfingerreglen (hvor tyk den pind, mand måtte tæve konen med, måtte være = på tykkelse med mandens tommelfinder). Det gav en spændende debat, især da en af de ivrigste debatdeltagere var en Islandsk mand, og han ytrede, at manden blot kunne lære sin plads i husholdningen og tale godt med lille-mor, så var det problem overstået! De danske mænd var af en ganske anden opfattelse, for en kindhest kunne kurere enhver hystade.
Knudsdatter |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kvaser Enfant terrible
|
Skrevet: 4.apr 16:01 2010 Emne: |
|
|
Ok, 117 spørgsmål, jeg prøver lige at komme rundt om dem alle:
Jørgen:
| Jørgen skrev: |
Arve-retten er noget af det mest grund-liggende i et samfund og spores ofte generationer bagud. Tænk på at arve-retten til den danske trone, først er i kvinders favør så sent som, i dag... |
Nej. Arveretten er ikke nødvendigvis noget af det mest grundlæggende i et samfund. Arveretten er meget, meget, MEGET grundlæggende i de Vesteuropæiske samfund, men har fx aldrig nogensinde været skide vigtig -eller eksisterende- i aboriginersamfund i Australien -hele konceptet med det at noget er nogens ejendom, og det at man kan eje jord, er stadig den dag i dag ret fremmed for flere af beboerne i de forhutlede reservater. Det perspektiv skal vi lige have med.
Ok, med hensyn til kvinders arveret i Norden:
Det er et turbo-komplekst emne. De sidste 1000 år (altså så længe vi kan spore tilbage i tekster -og vi kan nok smide 500 år mere på, så tilbae til år ca. 500) har der været to forskellige tendenser i forbindelse med arveretten: en bilateral arverækkefølge og en patriarkalsk arverækkefølge.
Den bilaterale arverækkefølge er baseret på at der ikke nødvendigvis skelnes mellem stamtræ -man arver lige meget på moders og faders side.
Den patriarkalske arverækkefølge favoriserer altid manden og mandens familie.
Dertil kommer et væld af systemer for arvekontrakter, som man kunne indgå i forbindelse med ægteskab. Der var:
En som favoriserer manden helt.
En som favoriserer kvinden helt.
En som favoriserer begge parter ligeligt.
Og et halvt hundrede andre måder, hvor nogen tildeles noget -og det kan være onkler, kusiner, fætre, niecer, mødre, søstre, brødre, tanter, mostre, fædre, sønner, døtre, ægtemænd, ægtekvinder -whatever- alt efter aftale.
Når du skriver at det først nu er blevet muligt for kvinder at arve tronen, tager du ikke bare lidt, men helt vildt meget fejl. Det er dog ikke din skyld, for det er udtryk for en gennemsyrende fremskridtstænkning der håndhæves af skolelærere, VKO-regeringen og alle de andre lorte-hippier. I middelalderen var det fx meget nemmere for en kvinde at arve tronen, end det var i 1600-tallet. Det er derfor Dronning Margrete d. 1. af Danmark endte med at sidde på hele Danmark, Norge og Sverige under det, man kalder Kalmarunionen. I denne sammenhæng trådte den bilaterale arverækkefølge i kraft, og det endte til sidst med at favorisere en kvinde på alle måder. Vi kan også drage et andet tilfælde frem: Svend Estridssen. Han sad kun som konge i kraft af sin mors arveret -det er derfor hans efternavn betoner hans ophav i sin mors slægt frem for i sin fars, for faderen var ikke skidemeget værd i den forbindelse.
Hvis vi skal se det over tid, ser det nogenlunde sådan ud:
I perioden 500 til 1500 var der rimelige chancer for begge parter (altså mænd og kvinder) for at arve retmæssigt, dog med en lille favorisering af mænd. Fra 1500 bliver det sværere for kvinder at få deres arvekrav igennem, og fra 1700-tallet bliver det næsten kun mænd der arver -men dog stadig ikke umuligt for kvinderne. Der findes masser af retssager, der belyser dette.
Men husk på, man kan aldrig stille dette op på en simpel måde, og det har alt sammen kun en underliggende faktor: politik! Det vil sige at spørgsmålet om arveret i fortiden ikke er et direkte spørgsmål om kvinders magt i fortiden, men snarere et spørgsmål om at folk har handlet smart efter hvor gunstige forholdene var for det ene eller det andet . . . og det har så i sidste ende resulteret i en forringelse af kvinders magtposition.
Hvis vi går tilbage til tiden før vi har egentlige dokumenter i Norden -altså tiden fra 500 til 1000:
De bedste kilder vi har til arv i perioden 500 til ca. 750 er stednavne. Stednavnene fortæller meget om, hvem der arvede hvad. Ud fra dem kan vi se at det kun er mænd, der har lagt navn til steder som er nedarvede, købt eller taget. I perioden før 500 er de altdominerende stednavne ikke baseret på [mandsnavn]+[sted han ejer], men derimod [navn på en gruppe -evt. en stamme]+[sted de hører til]. Derfor er det sandsynligt at forestille sig, at skikken med at én person -en mand- arver noget jord, eller på anden måde tager det i besiddelse, opstår omkring 500-årene, mens det før det nok mest var en gruppe, altså en stamme, der kunne siges at være i besiddelse af jord. Vi skal dog lige være opmærksomme på én ting i denne forbindelse, og det er at de fleste nordiske studier i stednavne har været androcentriske (altså udelukkende fokuseret på mænd) og er blevet gjort i perioden 1860'erne frem til 1950'erne -altså i en tid, hvor man har været meget skeptisk overfor om kvinder kunne andet end at føde børn og stå ved kødgryderne. Derfor vil jeg mene at mange af disse stednavnetolkninger er problematiske -for det handler nemlig om at tolke på lydregler, og det eneste kildemateriale man kan sammenligne med i den tidlige tid, er det norrøne -der er derfor en tendens til at vælge norrøne mandsnavne frem for kvindenavne (også fordi man har brugt det norrøne arvemønster som forlæg), når man har tolket på stednavne. Så der kan godt gemme sig flere kvindenavne i tolkningerne, der ellers tilskriver steder til mænd.
Godt. Fra ca. 750 og frem til 1100-tallet har vi også en anden slags kilder til arveret: runesten. Runestenene fra den periode tjener ét ypperligt formål: at slå slægtskaber fast, og det at slå slægtskaber fast tjener et andet vigtigt formål: arv. Der er cirka 25% af alle runesten i Norden, som har kvinder med i billedet -og det er alt fra simpel omtale af kvinder til kvinder der stadfæster deres ret til at arve. Det vil sige at procentfordelingen af mænd og kvinder der havde noget at skulle have sagt i vikingetiden mht. arv er 75 - 25. Så hver fjerde kvinde i vikingetidens overklasse havde et krav at sætte, en finger med i spillet, noget at satse i forbindelse med arv.
Et andet forhold, der er interessant at sætte frem, er at de største og allermest prangende runestensværker (med undtagelse af Jelling) -og her taler vi ikke kun om runestenen, men også om andre forhold i landskabet omkring den, som fx gravhøje, brobygning m.m.- har kvinder med i spillet. Verdens største runeristning er fx blevet betalt af en kvinde (Ramsundberget) Jeg vil vove den tolkning, at det er fordi det kun var de aller rigeste kvinder, der kunne tillade sig at sparke døren ind i arvecirkusset. Altså var arverækkefølgen og hele systemet måske nok mere patriarkalsk i årene 750-1000, mens det før og efter var mere bilateralt, indtil det så blev mere patriarkalsk igen i løbet af 1500-årene.
Alt i alt, tyder det på, at der historisk set har været bølger op og ned i forhold til, hvor meget kvinderne kunne sætte deres krav igennem.
| Citat: |
Det er et lidt skræmmende perspektiv - Kan vi tillade at bruge det islandske arve-system og overføre det på en samtidig øst-nordisk kultur ? |
Det er jo det grundlæggende spørgsmål i forbindelse med alle kilderne -også den nordiske mytologi: kan vi tillade os at bruge dem som kilder til Skandinavien? Ja, selvfølgelig kan vi det, men ikke uden også lige at være opmærksom på at der er regionale forskelle. I dette tilfælde kan vi se at islændingene har været noget mere patriarkalske. Men dette er også regionalt forskelligt i Skandinavien. Jylland og Vestnorge er fx mere patriarkalske end Sjælland, Skåne, centralsverige og centralnorge . . . men kun i nogle perioder -i andre er det omvendt (dog ikke i forbindelse med Vestnorge).
Og så videre til Knudsdatter:
| Knudsdatter skrev: | | Jeg skulle finde noget omkring ægteskab og fandt noget om kvindens plads/ret/værd osv. førkristentid og efterkristentid, og den der lov abbeden Adamnan indførte i ca. 696 e.kr. (i skotland, jaaah) om at kvinder ikke længere måtte betræde slagmarken med våben. Den kom også til Danmark på et tidspunkt. |
Hvad er din kilde på det?
| Citat: | Noget med arverækkefølgen, og den var før 1200, det er jeg helt sikker på!
Hvad kvinden ejede var hendes, kun døtre og svigerdøtre var dem, som arvede hende - ikke hendes mand og ikke hendes sønner (men der er nok ikke tale om en trone).
Prisen for et dræbt barn var også den samme, om det var en søn eller datter, men var datteren gravid var prisen x1,5.
Hvad en søn er værd for en fader i forhold til en pige er vel viderførelse af gården, da pigen jo flyttede ind i sin brudgoms gård. Men hun tog ikke hans navn (blev reduceret til hans ejendel ved at få stillingen "frue" og navn Fru bankdirektør Hans Jørgensen). |
Det er muligt, du er sikker på dette, men den holder ikke, for vi har ikke nogen så udspecificerede kilder af denne art, som kan sige så meget om forholdene fra før højmiddelalderen.
Det eneste vi har er historikeres gætterier, og hvis det er en historiker, der har sagt det, du refererer dér, er han/hun på meeeeeget tynd is.
| Citat: | | Men der findes uden tvivl gamle ordsprog og overleveringer om kvinder fra før de bare blev reduceret til hysteriske kvindemennesker, hvis ikke de var enige med fatter. En Islandsk veninde af mine mente, at jeg skulle tage med hende til Island for at finde min gom, for der oppe var mænd ikke bange for stærke kvinder laughing Men mon det kan tolkes som at kristendommens tag (og forståelse af kvindekønnets plads/værd osv.) ikke har vundet ligeså meget indpas som i Danmark? |
Nej, det skal det ikke, for hvis Kristendom var lig med kvindeundetrykkelse, ville kvinderne i Sverige være nogle af de mest kuede i Norden, mens ligestillingen i Danmark ikke ville være tilbagestående og så u-landsagtig som den er i dag. Svenskerne er kulturelt set mere kristne end danskerne, selv om vi er mere skingre i vores tone, når det kommer til religion (hvilket der jo nok er en sammenhæng i). Til gengæld er der faktisk noget der ligner ligestilling i Sverige, mens det halter gevaldigt her i vores lille 'smørhul'.
Man kan sådan set argumentere for, at Kristendommen har været med til at give kvinder flere rettigheder i Norden, end nogen anden religion, for det var i kristent regi, at man indførte det forhold at manden og kvinden skal sige ja til hvem de vil gifte sig med og dermed konfirmere at det var deres personlige valg, hvorimod den traditionelle nordiske måde at indgå ægteskaber på, var præcis samme måde, som den mellemøstlige skik, vi nu kalder primitiv, hvor papa ordner det hele og hverken søn eller datter har et personligt valg. Pavekirken indførte dette i løbet af højmiddelalderen i hele Norden.
| Citat: | | Vi læste en saga fra Island, da jeg gik på et Dansk kursus, og flere var rystet over, at en kvinde i den tid kunne slippe godt fra at køre mændene i sin familie (inkl svigerbror) med så hård hånd (kagerulle og stegepande), for hvad man læste af samtidige fortællinger om kvinden i Danmark, ja så gjaldt tommelfingerreglen (hvor tyk den pind, mand måtte tæve konen med, måtte være = på tykkelse med mandens tommelfinder). Det gav en spændende debat, især da en af de ivrigste debatdeltagere var en Islandsk mand, og han ytrede, at manden blot kunne lære sin plads i husholdningen og tale godt med lille-mor, så var det problem overstået! De danske mænd var af en ganske anden opfattelse, for en kindhest kunne kurere enhver hystade. |
Ja, det var jo en plat omgang fra begge parter . . . Og efter at have haft omgang med islændinge i en årrække nu, kan jeg med ro i sindet bedyre, at islandske mænd er ligeså pikløse som danske mænd, islandske kvinder er rablende sindssyge -præcis som danske kvinder- og ingen af dem fortjener nogen særlig respekt for deres tåbeligheder. _________________ Alsnotur madur,
ef iþrotter nema vill
oc vel margt vita,
bækur han lesi,
þviat á fornum bokum
Radafióld Ritin.
Hugsvinnsmál 55/56 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Knudsdatter Tater
Indmeldt: 24. aug 2009 Indlæg: 14 Geografisk sted: Herning
|
Skrevet: 5.apr 11:33 2010 Emne: |
|
|
Kvaser
Jeg forsøger i mit indlæg at gøre klart, at jeg endnu ikke har styr over de kilder, jeg prøvede at genfortælle, samt at klargøre, at min research ikke er færdig. Bliver man nogen sinde færdige? Men jeg har fundet lidt kilde ang. det med kvinders arveret – hvor tynd isen er under fødderne på historikeren eller oversætterne, skal jeg lade være usagt.
Jeg vover at bringe uddragene, da jeg håber på, at andre med flere års research på bagen kan give kilder til at understøtte eller nedrive mine. Det må være sådan man kommer tættest på en halvt glemt sandhed. Noget af dit, Kvaser, synes at understøtte det, jeg forsøger at påpege, men måske får formuleret lidt kluntet. Og jeg sammenligner LØST med Germanerne, da jeg mener at have læse rundt omkring, at Germanerne, ifølge romerne, var et folk, som boede i nutidens Tyskland og Skandinavien og dermed en tidlig stamme af os … ? De tilbad bla. Herkules, skrives det, men derudover er der vel adskillige træk mellem asatroen og den græske mytologi, udover at begge dele er polyteistiske? Bemærk alle spørgsmålstegnene, for meget af dette er mine tanker og forståelser ud fra det, jeg ind til nu har læst (hvilket er tydeligt for mange, ikke er nok). Smid endelig en stak links eller titler på bøger i en PM til mig, hvis man synes, jeg skal læse noget bestemt for at blive klogere.
Følgende er en Oxford oversættelse af samme Tactius (romersk historiker 56 – 120 e. kr.) værk:
18. The matrimonial bond is, nevertheless, strict and severe among them; nor is there anything in their manners more commendable than this. [106] Almost singly among the barbarians, they content themselves with one wife; a very few of them excepted, who, not through incontinence, but because their alliance is solicited on account of their rank, [107] practise polygamy. The wife does not bring a dowry to her husband, but receives one from him. [108] The parents and relations assemble, and pass their approbation on the presents -- presents not adapted to please a female taste, or decorate the bride; but oxen, a caparisoned steed, a shield, spear, and sword. By virtue of these, the wife is espoused; and she in her turn makes a present of some arms to her husband. This they consider as the firmest bond of union; these, the sacred mysteries, the conjugal deities. That the woman may not think herself excused from exertions of fortitude, or exempt from the casualties of war, she is admonished by the very ceremonial of her marriage, that she comes to her husband as a partner in toils and dangers; to suffer and to dare equally with him, in peace and in war: this is indicated by the yoked oxen, the harnessed steed, the offered arms. Thus she is to live; thus to die. She receives what she is to return inviolate [109] and honored to her children; what her daughters-in-law are to receive, and again transmit to her grandchildren.
Kilde: http://ancienthistory.about.com/od/europe/l/bl_text_Tacitus_Germania.htm
Følgende er en oversættelse af Tacitus værk om Germanerne, som han beskriver således:
For my own part, I agree with those who think that the tribes of Germany are free from all taint of intermarriages with foreign nations, and that they appear as a distinct, unmixed race, like none but themselves. Hence, too, the same physical peculiarities throughout so vast a population. All have fierce blue eyes, red hair, huge frames, fit only for a sudden exertion. They are less able to bear laborious work. Heat and thirst they cannot in the least endure; to cold and hunger their climate and their soil inure them.
Kilde:
ancienthistory.about.com
Adamnan som jeg tidligere beskrev som ham, der forbød kvinder på slagmarken havde mange andre ting at sige. Jeg skrev Skotland og ikke Irland, min fejl - det er det der med, at man skal have flere kilder .
Kilder man kan se på:
http://www.fordham.edu/halsall/source/CainAdamnain.html
| Citat: | | Man kan sådan set argumentere for, at Kristendommen har været med til at give kvinder flere rettigheder i Norden, end nogen anden religion, for det var i kristent regi, at man indførte det forhold at manden og kvinden skal sige ja til hvem de vil gifte sig med og dermed konfirmere at det var deres personlige valg, hvorimod den traditionelle nordiske måde at indgå ægteskaber på, var præcis samme måde, som den mellemøstlige skik, vi nu kalder primitiv, hvor papa ordner det hele og hverken søn eller datter har et personligt valg. Pavekirken indførte dette i løbet af højmiddelalderen i hele Norden. |
Dette er jeg ikke enig i, og du må gerne sætte kilder på. I mine øjne er det at sige, at kristendommen har givet kvinder flere rettigheder det samme som at sige, at pest er bedre end kolera. De udgaver jeg har læst af biblen fik ikke mig til at føle mig (som kvinde) elsket af deres Gud, nærmere det modsatte. Og det er ikke enkeltstående tilfælde kun i biblen men også tekster fra andre religioner med den samme ”Gud”.
Nutidens ligestilling er et emne lige så skridsikker som våd sæbe, så lad os lade den ligge.
Og inden jeg kommer med flere påstande, som jeg ikke kan kaste kilder efter, så smutter jeg på biblioteket. Denne tråd gav mig nogle steder at lede.
Knudsdatter
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kvaser Enfant terrible
|
Skrevet: 5.apr 13:24 2010 Emne: |
|
|
| Knudsdatter skrev: | Kvaser
Jeg forsøger i mit indlæg at gøre klart, at jeg endnu ikke har styr over de kilder, jeg prøvede at genfortælle, samt at klargøre, at min research ikke er færdig. Bliver man nogen sinde færdige? Men jeg har fundet lidt kilde ang. det med kvinders arveret – hvor tynd isen er under fødderne på historikeren eller oversætterne, skal jeg lade være usagt.
Jeg vover at bringe uddragene, da jeg håber på, at andre med flere års research på bagen kan give kilder til at understøtte eller nedrive mine. Det må være sådan man kommer tættest på en halvt glemt sandhed. Noget af dit, Kvaser, synes at understøtte det, jeg forsøger at påpege, men måske får formuleret lidt kluntet. Og jeg sammenligner LØST med Germanerne, da jeg mener at have læse rundt omkring, at Germanerne, ifølge romerne, var et folk, som boede i nutidens Tyskland og Skandinavien og dermed en tidlig stamme af os … ? De tilbad bla. Herkules, skrives det, men derudover er der vel adskillige træk mellem asatroen og den græske mytologi, udover at begge dele er polyteistiske? Bemærk alle spørgsmålstegnene, for meget af dette er mine tanker og forståelser ud fra det, jeg ind til nu har læst (hvilket er tydeligt for mange, ikke er nok). Smid endelig en stak links eller titler på bøger i en PM til mig, hvis man synes, jeg skal læse noget bestemt for at blive klogere.
Følgende er en Oxford oversættelse af samme Tactius (romersk historiker 56 – 120 e. kr.) værk:
18. The matrimonial bond is, nevertheless, strict and severe among them; nor is there anything in their manners more commendable than this. [106] Almost singly among the barbarians, they content themselves with one wife; a very few of them excepted, who, not through incontinence, but because their alliance is solicited on account of their rank, [107] practise polygamy. The wife does not bring a dowry to her husband, but receives one from him. [108] The parents and relations assemble, and pass their approbation on the presents -- presents not adapted to please a female taste, or decorate the bride; but oxen, a caparisoned steed, a shield, spear, and sword. By virtue of these, the wife is espoused; and she in her turn makes a present of some arms to her husband. This they consider as the firmest bond of union; these, the sacred mysteries, the conjugal deities. That the woman may not think herself excused from exertions of fortitude, or exempt from the casualties of war, she is admonished by the very ceremonial of her marriage, that she comes to her husband as a partner in toils and dangers; to suffer and to dare equally with him, in peace and in war: this is indicated by the yoked oxen, the harnessed steed, the offered arms. Thus she is to live; thus to die. She receives what she is to return inviolate [109] and honored to her children; what her daughters-in-law are to receive, and again transmit to her grandchildren.
Kilde: http://ancienthistory.about.com/od/europe/l/bl_text_Tacitus_Germania.htm
Følgende er en oversættelse af Tacitus værk om Germanerne, som han beskriver således:
For my own part, I agree with those who think that the tribes of Germany are free from all taint of intermarriages with foreign nations, and that they appear as a distinct, unmixed race, like none but themselves. Hence, too, the same physical peculiarities throughout so vast a population. All have fierce blue eyes, red hair, huge frames, fit only for a sudden exertion. They are less able to bear laborious work. Heat and thirst they cannot in the least endure; to cold and hunger their climate and their soil inure them.
Kilde:
ancienthistory.about.com |
Læs: Allan A. Lund 'Nordens Barbarer'. Det er et af de bedste kritiske værker om bla. Tacitus, men også andre romerske historieskrivere. At bruge Tacitus som kilde til forhold i Norden er mere end bare problematisk. Du kan søge her på forum, for vi har faktisk behandlet og diskuteret ham stolpe op og ned herinde. Det er så simple ting som tid, sted, afsender og modtagergruppe, vi skal have fat i -og så kan vi begynde at snakke om bevæggrunde for afsenderens -øhm- afsendelse bagefter.
Tid: 92-98 e.Kr. (det er mere end 1000 år før vi har kilder i Norden om vores egen hedenske fortid)
Sted: Langt fra 'Germanien'. Sandsynligheden for at Tacitus nogensinde har sat fødder på den nord-østlige side af Rhinen er umådelig lille. Han har, efter alt at dømme, baseret sine skildringer på andre kilder (han er således ikke engang 1. observatør, men snarere 2., 3. eller måske 4.). Han blander folkeslagene sammen og skelner ikke mellem deres indbyrdes tilhørsforhold. Hvad vi i dag ville betegne som keltere, slavere, finner, estere, osv., tyrer han sammen i én stor pærevælling.
Afsender: Romersk adelig der mener at romerne er blevet nogle slatne, overciviliserede wankere. Han bruger bestemte typologier for at fremstille germanerne (som fx dikotomien 'primitiv vs. civiliseret') på en sådan måde at romerne skal sidde og tænke 'Satans! De skide huleboere har det langt bedre kørende for sig end vi har selv om vi er herre civiliserede'. Og så er han ikke en skid objektiv i sine skildringer.
Modtagere: Den romerske overklasse, der skulle have sig én på opleveren. Deres syn på germanerne mindede meget om 1800- og 1900-tallets europæiske koloniherresyndrom, hvor man betragtede afrikanere og asiater som nogle uciviliserede, underudviklede klovner, men stadig var lidt fascineret af dem, fordi 'de var jo så tæt på naturen' -The Noble Savage (som i øvrigt har en pendant i sagaerne: The Noble Heathen -ham der tror på 'ham som har skabt solen').
Man kan godt bruge Tacitus som kilde til Nordens fortid, men da alene i i en strukturalistisk ramme -og strukturalismen er problematisk fordi den alene søger efter ligheder og overser ganske naturlige forhold som lokale kulturer, geografiske forhold, tidslige forhold, osv., osv.
Adamnan som jeg tidligere beskrev som ham, der forbød kvinder på slagmarken havde mange andre ting at sige. Jeg skrev Skotland og ikke Irland, min fejl - det er det der med, at man skal have flere kilder .
Kilder man kan se på:
http://www.fordham.edu/halsall/source/CainAdamnain.html |
Mjah, men du sagde dette forhold kom til Danmark på et tidspunkt, og det er den kilde jeg gerne vil høre om.
Dette er jeg ikke enig i, og du må gerne sætte kilder på.
|
Ægteskabet som sakramente blev fastlagt i koncilet i Lyon i 1274. Ægtefællernes vilje til indgåelse af ægteskabet i præstens nærvær blev behandlet af folk som Thomas Aquinas (1225-74) og specifikt af Guido de Orchelles (omkring 1200) i Tractatus de Sacramentis og mange mange flere. Spørgsmålet rækker helt tilbage til oldkirken. Pavekirken har gennem hele højmiddelalderen kæmpet for at få ægteskabet ind i kirken, i stedet for at det skulle følge sædvaneretten. Ved det 4. Lateranerkoncil i 1215 blev ægteskabet lovformeliggjort i kirkeligt regi, og det var her man bestemte at de to ægtefolk skulle sige ja til hinanden -dette forårsagede blandt andet at Valdemar d. Store gav loven om ægteskab i Jyske Lov i 1241, som lyder:
"Den der vil tage sig en kone, skal anmode om hende hos hendes fader eller hendes søn, hvis han er fuldvoksen, eller hendes broder. Men findes der ingen af disse, da skal han modtage hende af den nærmeste slægtning, men det skal dog være med hendes samtykke og vilje. Men har kvinden ingen frænder, kan hun bede, hvem hun vil, om at give hende til ægte. Men har hun så nære frænder, at at de er hendes rette værger, såsom fader, broder, søn, bedstefader, farbroder eller morbroder, og hun giver sig selv til ægte uden deres samtykke, da skal de have rådighed over hendes ejendom, så længe hun lever."
Det understregede er almindelig Nordisk sædvaneret, kompatibelt med samtlige andre nordiske love, som anses for ældre end den kristne kirke i Norden, mens det med fed skrift er Valdemars forordning baseret på pres fra kirken.
I 1563, ved koncilet i Trient, blev striden mellem sponsalia de futuro (umyndige giftemål: faderen gifter væk/tvangsægteskaber) og sponsalia de præsenti (myndige giftemål: ægteparterne kan konfirmere valget) bilagt af pavekirken. Da var reformationen dog indtrådt i Norden, og man rettede sig derfor ikke efter paven. Det kan du læse om i Salomonsens 2. udgave af 1915-30.
Der er i og for sig ikke noget at være uenig i: kilderne taler for sig selv.
Hvis du vil vide mere om kvinders stilling i ægteskabet i forbindelse med de islandske sagaer og den islandske lovsamling Grágás, kan du med fordel læse Agnes S. Arnórsdóttirs just publicerede doktordisputats Property and Virginity fra AU's forlag.
I mine øjne er det at sige, at kristendommen har givet kvinder flere rettigheder det samme som at sige, at pest er bedre end kolera. De udgaver jeg har læst af biblen fik ikke mig til at føle mig (som kvinde) elsket af deres Gud, nærmere det modsatte. Og det er ikke enkeltstående tilfælde kun i biblen men også tekster fra andre religioner med den samme ”Gud”.
|
Jeps, der begår du den klassiske fejl at tro, at Biblen er overensstemmende med kristendommen. Det er den ikke. Kristendommen er et kulturelt produkt, der kun i meget lidt omfang er baseret på Biblen. Men bare rolig, det er også en fejl mange kristne begår. Man -og hermed mener jeg ikke menig mand, men også præster, etc.- begyndte først for alvor overhovedet at læse Biblen efter 1500-tallet. Før det, læste man Vulgata og folk som Augustin, Paulus, Aquinas, et cetera -skolastikere. Selvfølgelig har evangelierne spillet en rolle, men det er i forbindelse med passionshistorien. _________________ Alsnotur madur,
ef iþrotter nema vill
oc vel margt vita,
bækur han lesi,
þviat á fornum bokum
Radafióld Ritin.
Hugsvinnsmál 55/56 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Heimulf Høvding
|
Skrevet: 19.apr 07:55 2010 Emne: |
|
|
Hold da helt op, en omgang
Nå .. d. 16 marts kom der altså 2 drengebørn til verden, så nu er næste emne brodermord  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
|