Kindir Forum Indeks Kindir
Kindir har sit eget liv, der ikke kan styres, for hvis det kunne, ville det ikke være Kindir.

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Preben Mørkbak - Sven Tveskæg

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Kindir Forum Indeks -> KILDEBEHANDLING
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Jørgen
Max Mosefund - Administrator

Indmeldt: 10. nov 2004
Geografisk sted: Fredensborg

IndlægSkrevet: 13.dec 20:15 2009    Emne: Preben Mørkbak - Sven Tveskæg Besvar, med citat

At tale med Preben Mørkbak er næsten som at møde en mand, der er trådt ud af tiden omkring år 1.000 og nu vil fortælle, hvordan det hele hang sammen. Han har nærstuderet vikingetiden og beskriver den i romanform i farverige detaljer. I 2005 sendte han to romaner om Erik den Røde på gaden, og nu har han kastet sig over Sven Tveskæg. Ud over at gøre historien levende er der et klart mål med bogen: at ændre den almindelige opfattelse af Sven Tveskæg og hans far, Harald Blåtand, til fordel for sønnen.

Det betyder et opgør med blandt andet Saxo, Jellingestenene og dronning Margrethes Haralddyrkelse. Ifølge den middelalderlige krønikeskriver Saxo var Sven Tveskæg »et uhyre af ondskab«, som forsøgte at ødelægge alt det, hans far, Harald Blåtand, havde skabt.

PREBEN MØRKBAK
Preben Mørkbak (f. 1948) er journalist, forfatter og selvlært ekspert i vikingetiden. I 2005 udgav han to romaner om Erik den Røde, der blev bestsellere.

’Sven Tveskæg – Danernes sidste viking’ er på samme vis første bind af to om Sven Tveskæg. Den udkom på Lindhardt og Ringhof (576 sider) 1. september. Andet bind om Sven Tveskæg udkommer i april 2010.

http://politiken.dk/kultur/boger/interview_boger/article858403.ece
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Louise
Kindirs seje sild

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Als

IndlægSkrevet: 16.dec 22:22 2009    Emne: Besvar, med citat

Jeg har lige afsluttet romanerne om Erik den Røde.
De er fabeltagtigt gode, man får vildt lyst til at komme
til Grønland og se de steder der omtales i sagaen.
Jeg har virkelig glædet mig til at komme i seng og læse
om aftenen. Vil glæde mig til at læse om Tveskæg.
Tilbage til toppen
Henrik
Havmand

Indmeldt: 14. apr 2006
Geografisk sted: Lemvig

IndlægSkrevet: 17.dec 21:55 2009    Emne: Besvar, med citat

Erik den røde er fantastisk godt skrevet.

Tveskæg er jeg lidt mere lunken overfor, måske fordi fortællerstilen minder meget om bogen "kongen der sendte paven en fugl"
Den er da udemærket, men langtfra lige så god som erik den røde.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Kindir Forum Indeks -> KILDEBEHANDLING Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum